Aandachtspunten

Je backoffice uitbesteden biedt dus een groot aantal voordelen. Besteed ook altijd aandacht aan de volgende punten voordat je definitief uitbesteedt.

1.

Vergelijk geen appels met peren. De omrekenfactor die partijen aanbieden, kunnen nogal verschillen. Biedt een partij een lage factor? Vraag jezelf dan eerst af wat je er dan precies voor terugkrijgt. Wellicht betaal je bij de een meer, maar krijg je er ook meer voor terug. Weet waar je voor betaalt.

2.

Samenwerken met een backofficepartij is niet ‘gratis’. Je betaalt een bepaald bedrag voor de dienstverlening. Hier staat tegenover dat je geen tijd meer kwijt bent aan salarisadministratie en alles daaromheen. Je loopt daardoor bovendien veel minder risico.

Vaak ben je dus alsnog goedkoper uit en profiteer je van tijdwinst en vooral meer rust.

En dat laatste is eigenlijk onbetaalbaar.

Checklist: waar moet je op letten bij de keuze van een betrouwbare backofficepartner?

Als eerste is het van belang dat je een backofficepartij kiest die ervaring heeft in het verzorgen van de backoffice van jouw specifieke branche.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Is het bedrijf ABU en/of NBBU-gecertificeerd, en dus ook NEN 4400-1 gecertificeerd?
  • Beschikt de organisatie over een G-rekening en WKA-verklaring?
  • Heeft het bedrijf de benodigde kennis aangaande cao’s, inlenersbeloning, re-integratie van zieke medewerkers en arbeidsrecht?
  • Biedt het bedrijf een kredietcheck en/of een kredietverzekering aan?
  • Is het bedrijf een financieel gezond bedrijf?
  • Is er een verplichte samenwerkingsperiode?

TIP

Vraag referenties.

Het is altijd fijn om van collega-bedrijven te horen hoe de samenwerking in de praktijk verloopt..