8 voordelen van het uitbesteden van je backoffice
Het uitbesteden van de backoffice biedt intermediairs een groot aantal voordelen:
1. Vermindering administratieve werkzaamheden
Een backofficepartner verzorgt wekelijks de loonstroken, verwerkt loonbeslagen en desgewenst ook je facturatie naar klanten. Daarnaast hoef je je niet meer bezig te houden met het UWV, de Belastingdienst (wat betreft je uitzendkrachten), pensioenregelingen, verzekeringen en Arbozaken. Zo bespaar jij veel tijd en kosten. Bovendien weet je zeker dat je administratie altijd klopt en up-to-date is.
2. Geen zorgen over het voorfinancieren van grote bedragen
Je betaalt je uitzendkrachten vaak wekelijks, terwijl je klanten gemiddeld 30 dagen (of langer!) de tijd hebben om de factuur te voldoen. Dat betekent dat je een aanzienlijk bedrag moet voorfinancieren. Sluit je hiervoor een lening af bij de bank, dan komen daar nog eens rente en overige financieringskosten bovenop.
Werk je samen met een solide backofficepartij, dan hoef je geen aparte voorfinanciering meer te regelen.
3. Geen debiteurenrisico meer
Met een backofficepartner kun je per klant een bedrag afspreken waarvoor je het risico verlegt. Je hoeft in dat geval geen tijd en energie meer te steken in het beheer van debiteuren. Hierdoor verkleinen je financiële risico’s.
4. Altijd voldoende vakkennis paraat
Als intermediair bent je uiteraard een expert op je vakgebied. Maar ken je ook echt alle details over cao-regelingen en wet- en regelgeving? Je kunt natuurlijk je accountant raadplegen, bellen met een jurist of naar een informatieloket stappen. Dat alles is niet nodig als je je backoffice volledig uitbesteedt. Een backofficepartner beschikt over vakspecialisten waar je altijd terecht kunt voor vragen.
Alsof je zelf alle kennis in huis hebt.
5. Duidelijkheid over personeelskosten
Je weet vooraf exact wat je totale personeelskosten zijn. Je betaalt een vast tarief aan een backofficepartner en ontvangt periodiek één factuur. Zo heb je een accuraat inzicht in je totale salaris- en personeelskosten en sta je nooit voor verrassingen.
6. Altijd een sparringpartner
Je bent een echte professional, maar ook jij zit wel eens met ingewikkelde personele vraagstukken. Een betrouwbare sparring-partner is dan soms moeilijk te vinden, waardoor je blijft zitten met je vragen. Hierdoor kan je mogelijke kansen missen. Een goede backofficepartij is die sparringpartner en staat klaar om je bij te staan met raad en daad. Ook je werknemers kunnen met hun loongerelateerde vragen terecht bij de betreffende partner.
7. Het ziekteverzuim goed geregeld
Bij ziekte moet je snel en correct schakelen. Je klant zit zonder werknemer, de planning moet omgegooid worden en jij moet op zoek naar die nieuwe kandidaat. Ook moet je zorgen voor de juiste begeleiding van je zieke werknemer. Daarnaast zit je met vragen als: ben ik hiervoor (voldoende) verzekerd? Heeft dit consequenties voor mijn huidige premie? Doe je zaken met een backoffice-partij, dan hoef je je alleen te zorgen over vervanging van de zieke werknemer en de backofficepartner regelt de rest. Van ziektewetuitkering en het regelen van Arbozaken tot zelfs re-integratie.
8. Een vliegende start
Als startende uitzendondernemer neem je meteen een grote voorsprong als je vanaf het begin je backoffice uitbesteedt.
Je hoeft geen salarisadministratiepakket aan te schaffen, niet te wachten op het behalen van dure certificeringen en je hebt meteen toegang tot alle kennis en expertise van je backofficepartner.
Kortom, je kunt gelijk aan de slag en je bezig houden met het werven van opdrachtgevers en het zoeken, selecteren en plaatsen van geschikte kandidaten.