“Gewoon beginnen en volhouden.”


Dani Bastiaansen over het ondernemerschap



Meer weten over DSC Recruiment van Dani Bastiaansen en zijn compagnon Mitchell Grooters?
Bekijk dan de website van DCS Recruitment



Terugkijkend, kunnen veel ondernemers één duidelijk moment aanwijzen dat het keerpunt was in hun carrière. Dat kan een grote, ingrijpende gebeurtenis zijn of een toevallige samenloop van omstandigheden. Voor Dani Bastiaansen was dit twee jaar geleden toen hij zijn eigen bedrijf begon. Een bedrijf waar hij vol overgave aan bouwt en dat razendsnel groeit.

Goedkope krachten

Dani Bastiaansen (21) had eigenlijk helemaal geen plannen om een eigen bedrijf te beginnen, hij moest eerst zijn opleiding nog afronden. Toch wilde het toeval dat hij, nog voor hij zijn diploma in ontvangst nam, al zelfstandig ondernemer was. “Onderdeel van mijn studie Marketing/Communicatie was een praktijkstage”, blikt Bastiaansen terug op het ontstaan van DSC Recruitment, dat hij twee jaar geleden samen met zijn compagnon Mitchell Grooters en destijds derde compagnon Terence Verhagen begon. “Je kunt op twee manieren aan een stageplek komen: zelfstandig of via school. Maar welke manier je ook kiest, goede stageplekken zijn schaars. En onder een goede stageplek, verstaan we een leerzame stage met een redelijke vergoeding. Helaas worden stagiaires maar al te vaak gezien als goedkope krachten die je makkelijk kunt inzetten voor het opknappen van vervelende klusjes. Dat is natuurlijk wat gechargeerd, maar het komt wel vaak voor dat de wensen van de werkgever uitgangspunt zijn bij de invulling van een stage. Wij vonden dat dit anders en vooral beter moest kunnen.”


“Stagiaires worden maar al te vaak gezien als goedkope krachten. Dat moest anders kunnen.”

Concurrentiestrijd

Bastiaansen en Grooters besloten elk vanuit hun eigen achtergrond (resp. Marketing en ICT), op zoek te gaan naar goede stageplekken. “Zonder de school in diskrediet te brengen”, zegt Bastiaansen, “kwam het erop neer dat wij de taak van de stagecoördinatoren overnamen. Die waren dan ook niet zo heel blij met ons, maar school zei ‘als je denkt dat het beter kan, ga je gang’”. Het eerste halfjaar bood de school het duo werkruimte aan. Maar toen de zaken steeds beter gingen, besloten ze eigen kantoorruimte te zoeken. Bastiaansen: “Het begon een beetje te wringen, want er was toch een kleine concurrentiestrijd ontstaan tussen de stagecoördinatoren en ons. En dan is het beter om op neutraal terrein te opereren. Zo is De Stage Consultant ontstaan.”


Verdienmodel

Waarin schuilde de kracht van Bastiaansen en Grooters? “Ik denk vooral in het feit dat wij de taal spreken van studenten”, antwoordt Bastiaansen. “Omdat we zelf nog studenten waren, wisten we precies welke eisen de school en studenten aan een stage stellen. En, omdat we met alle kandidaten een persoonlijke band opbouwden, konden we bedrijven een heel concreet aanbod doen. We boden topkandidaten aan met grote toegevoegde waarde voor het stagebedrijf. Tegelijkertijd stelden we ook duidelijke eisen en moest de stagevergoeding minimaal €400 per maand bedragen.”


Hoe verdienden zij zelf hun geïnvesteerde tijd en kosten vervolgens terug? Bastiaansen: “Ons eerste verdienmodel bestond uit een vergoeding van €250 per kandidaat. Omdat er twee stageperiodes zijn per jaar (februari en september), wisten we precies waar de pieken zitten en konden we onze verdiensten aardig inschatten. Toen de vraag toenam, ook buiten de vaste stageperiodes, hebben we de vergoeding veranderd in €1 per stage-uur. Hiermee komt de vergoeding voor het vinden van een stagiair op €600 - €800. Kandidaten betalen uiteraard niets.”

“Durf hulp te vragen en besteed uit wat jou te veel tijd kost.”

Recruitmenttak
Het bleef niet bij aanvragen voor stagiaires alleen. Bastiaansen: “Steeds vaker kregen we de vraag of we ook personeel konden leveren, vooral voor bijbanen. Een kleine rondgang onder onze vrienden leverde al snel geïnteresseerden op en zo kregen we er een recruitmenttak bij.” Inmiddels werken vijf recruiters bij DSC Recruitment, zoals De Stage Consultant nu heet. “Allemaal vrienden van vrienden”, zegt Bastiaansen, “waardoor we precies weten wat voor vlees we in de kuip hebben. En omdat zij ook weer kandidaten werven onder hun vrienden en bekenden, kunnen we gericht mensen plaatsen op functies.” Was de plaatsing van stagiaires aanvankelijk hun core business, tegenwoordig ligt de focus meer op de recruitment van personeel. “Het wordt ons, vooral door scholen, helaas steeds moeilijker gemaakt om als externe partij stagiaires te plaatsen. Maar wij hebben andere manieren gevonden om nog steeds een perfecte match te creëren.”


Veel leren

Het ondernemersverhaal van Bastiaansen klinkt goed, misschien wel te goed. Welke uitdagingen kwam Bastiaansen tijdens zijn ondernemersavontuur tegen en wat vindt hij lastig? “Natuurlijk gaat niet alles van een leien dakje en heb ik veel moeten leren”, vertelt hij. “Telefonische acquisitie bijvoorbeeld, is super lastig. Goede gesprekstechnieken zijn daarbij noodzakelijk, die heb ik echt moeten leren. Ook de hele administratieve kant, inclusief wet- en regelgeving, is pittig. De backoffice hebben we dan ook uitbesteed. Dat is ook gelijk mijn advies aan andere ondernemers: durf hulp te vragen en besteed uit wat jou te veel tijd kost. Oh ja, en gewoon beginnen en volhouden, laat je niet ontmoedigen.”


Dani Bastiaansen is medeoprichter en -eigenaar van DSC Recruitment, gespecialiseerd in de recruitment van young professionals, jongeren en stagiaires in alle richtingen.