De verandermissie van Tony’s Chocolonely


Ynzo van Zanten - Choco Evangelist



Leestijd: 5 minuten


In dit artikel leest u meer over de verandermissie van Tony's Chocolonely.



Over Ynzo van Zanten

Ynzo van Zanten reist niet alleen de wereld rond als Choco Evangelist. Hij is ook auteur en econonoom en was initiatiefnemer van Green Inc.; een bureau wat bedrijven helpt duurzaam te ondernemen. Van Zanten was bovendien jarenlang docent aan de Hogeschool van Amsterdam en (gast-)docent aan de UvA en de TU Delft.

Een grote verandering realiseren: hoe doe je dat? Ynzo van Zanten, Choco Evangelist bij Tony’s Chocolonely, kan daar als geen ander wat over vertellen. Het is immers Tony’s bedrijfsmissie om de cacaowereld te veranderen. Vrijdag 6 december 2019 spreekt Van Zanten hierover op het Jaarcongres Verandermanagement. In P.zine blikt hij alvast vooruit.


Een organisatieverandering mislukt vaker dan dat hij slaagt, meldt de website van het Jaarcongres Verandermanagement. Hoe pak je zo’n verandering succesvol aan? Diverse ervaringsdeskundigen komen hierover op het congres aan het woord, onder wie Ynzo van Zanten. Als Choco Evangelist verspreidt hij wereldwijd de boodschap van Tony’s Chocolonely.


“Het is ons doel om alle chocolade wereldwijd 100 procent slaafvrij te maken”, vertelt Van Zanten. “We willen deze vastgeroeste industrie van binnenuit veranderen. Deze verandering hebben we hopelijk al in gang gezet, maar we doen alleen maar harder ons best om het einddoel te verwezenlijken. Tijdens het congres vertel ik wat wij precies doen bij Tony’s. Hoé kun je iets bereiken met je bedrijf? En hoe voer je je missie door in je bedrijfsactiviteiten, zoals marketing en sales?”


Uitdaging: aantal medewerkers verzesvoudigd

Tony’s Chocolonely haalde de afgelopen jaren veel extra ‘anti-slavernijstrijders’ in huis. Tussen 2014 en 2019 verzesvoudigde het aantal medewerkers van 20 naar ruim 120 medewerkers. Van Zanten zegt tegen P.zine dat het fantastisch is dat zoveel mensen helpen met de verandermissie, maar dat het tegelijkertijd ook een mooie uitdaging is om de gewaardeerde bedrijfscultuur in stand te houden.


Van Zanten: “Wij kunnen onze bedrijfsmissie alleen bereiken met een gedreven, impactvol en succesvol team. Daarom vinden we het heel belangrijk dat iedereen zich bij ons thuis voelt. We willen een fijne werkplek bieden met ruimte voor ontspanning, waar je serieus kunt werken en waar je jezelf kunt zijn. Zo’n ‘thuis-gevoel’ creëer je eenvoudiger voor tien man dan voor ruim 120 man.”

Great Place to Work

Ondanks de explosieve groei voelen medewerkers zich helemaal thuis bij Tony’s. Zowel in 2014 als in 2019 ontving de chocolademaker de prestigieuze titel ‘Great Place to Work’. Van Zanten schrijft deze waardering voor het werkgeverschap toe aan de vele aandacht die Tony’s aan medewerkers geeft. “We laten nieuwe ‘Tony’s’ bijvoorbeeld goed landen in onze cultuur en organisatie. Na ons uitgebreide inwerktraject voelen zij zich direct thuis. Ook weten ze wat ze moeten weten en wat ze moeten kunnen.”


Om de verandermissie eensgezind te kunnen blijven uitvoeren, stimuleert Tony’s op allerlei manieren de verbondenheid tussen medewerkers. Het houdt bijvoorbeeld elke 6 maanden een ‘Buro Bingo’, waarbij elke medewerker een willekeurige nieuwe werkplek krijgt voor het komende halfjaar. Dit voorkomt eilandjes en bevordert de saamhorigheid en interne samenwerking tussen alle teams. Ook alle leidinggevenden doen daar gewoon aan mee.


Missie niet voltooid

Van Zanten merkt dat het Tony’s-teamgevoel het bedrijf écht helpt om ‘iets teweeg te brengen’. In Nederland is Tony’s Chocolonely inmiddels marktleider in chocoladerepenverkoop en ook internationaal timmert het steeds meer aan de weg. Van Zanten: “Onze verandermissie is nog lang niet voltooid. Ondertussen hoop ik dat ik 6 december anderen kan inspireren om zelf impact te maken. Verwacht geen diep inhoudelijk verhaal over verandermanagement, maar na afloop weet je wel hoe Tony’s tegen ondernemerschap aankijkt en waar ons succes vandaan komt. En ik denk dat het anderen zeker kan helpen om ook succesvol een verandering in gang te zetten.”



Jaarcongres Verandermanagement

Het Jaarcongres Verandermanagement vindt plaats op vrijdag 6 december 2019 in Burgers’ Zoo in Arnhem. Het is de negende editie van het congres. Het geheim van succesvol veranderen wordt belicht via praktijkcases en wetenschappelijk onderzoek. Andere sprekers zijn Jitske Kramer, Pacelle van Goethem, Ben Tiggelaar en Hans Vermaak.

Tips van Tony’s

Tony’s Chocolonely ziet goed werkgeverschap als onmisbare voorwaarde om de bedrijfsmissie te kunnen behalen. Benieuwd wat jij kunt doen om medewerkers langer en beter aan je te binden? Dit zijn Tony’s tips:

  • Zet je team altijd op één.
  • Onderzoek wat bij jouw bedrijf past en blijf dicht bij jezelf.
  • Luister goed naar je personeel en betrek ze overal zoveel mogelijk bij.
  • Als je organisatie groeit is het niet erg als er extra lagen komen; als je maar zorgt dat het voor je medewerkers niet afstandelijker voelt.
  • Zorg voor een inwerktraject waarmee je nieuwe medewerkers laadt in je cultuur en organisatie.