Aandachtspunten

Uw backoffice uitbesteden biedt dus een groot aantal voordelen. Besteed echter altijd aandacht aan de volgende punten voordat u definitief uitbesteedt.

1.

Vergelijk geen appels met peren. De omrekenfactor die partijen aanbieden, kunnen nogal verschillen. Biedt een partij een lage factor? Vraag uzelf dan eerst af wat u er precies voor terugkrijgt. Wellicht betaalt u bij de een meer, maar krijgt u er ook meer voor terug. Weet waarvoor u betaalt.

2.

Het samenwerken met een backofficepartij is niet ‘gratis’. U betaalt een bepaald bedrag voor de dienstverlening. Hier staat echter tegenover dat u geen tijd meer kwijt bent aan uw salarisadministratie en alles daaromheen. U loopt daardoor bovendien veel minder risico. Vaak bent u dus alsnog goedkoper uit en profiteert u van tijdwinst en veel meer rust. En dat laatste is eigenlijk onbetaalbaar.

Checklist: waar moet u op letten bij het kiezen van een betrouwbare backofficepartner?

Allereerst is het van belang dat u een backofficepartij kiest die ervaring heeft in het verzorgen van de backoffice van uw specifieke branche. Het belangrijkste is dat het bedrijf een goed gevoel geeft.


Stel uzelf de volgende vragen voor u een definitieve keuze maakt:


  • Is het bedrijf ABU en/of NBBU-gecertificeerd, en daarmee ook NEN 4400-1 gecertificeerd?
  • Beschikt de organisatie over een G-rekening en WKA verklaring?
  • Heeft het bedrijf de benodigde kennis aangaande cao’s, inlenersbeloning, re-integratie van zieke medewerkers en arbeidsrecht?
  • Biedt het bedrijf een kredietcheck en/of een kredietverzekering aan?
  • Is het bedrijf een financieel gezond bedrijf?
  • Is er een verplichte samenwerkingsperiode?

Tip

Vraag naar referenties. Het is altijd fijn om van collega-bedrijven te horen hoe de samenwerking in de praktijk verloopt..