Onze experts over de nieuwe CAO voor Uitzendkrachten


Freek van Loon, Head of Legal & Compliance / Attorney at Law bij Brisker Group



Leestijd: 4 minuten


In dit artikel leest u meer over de visie van Freek van Loon en Noortje Hendrikx op de nieuwe CAO voor Uitzendkrachten.



Per 30 december 2019 treedt de nieuwe CAO voor Uitzendkrachten in werking. De nieuwe cao is nagenoeg een samenvoeging van de afzonderlijke cao’s van brancheorganisaties ABU en NBBU. Kortweg is de nieuwe cao een samenvoeging van het beste van de twee cao’s in een nieuwe cao.


Freek van Loon, Head of Legal & Compliance / Attorney at Law bij Brisker Group, vindt de naderende veranderingen geen bedreiging voor de flexibele arbeid.

Meer veranderingen: een aangepaste cao

Uitzendbedrijven moeten volgend jaar ook een aangepaste cao volgen. De brancheverenigingen NBBU en ABU hebben hun collectieve arbeidsovereenkomsten geharmoniseerd. Het blijven twee cao’s, maar inhoudelijk zijn ze gelijk. Deze langgekoesterde wens kwam toevallig tegelijkertijd met de WAB uit.

Van Loon: “De verschillen tussen de twee cao’s zijn rechtgetrokken. Dat gaat weliswaar om kleine wijzigingen, maar bij elkaar hebben ze wel invloed op het speelveld. Elke uitzendkracht krijgt straks bijvoorbeeld 8,33 procent vakantiegeld en 25 vakantiedagen, terwijl dit eerder 8 procent en bij de NBBU 24 dagen was. Ook krijgen vakantiekrachten straks dezelfde beloning als reguliere uitzendkrachten.”




“De verschillen tussen de twee cao’s zijn rechtgetrokken. Dat gaat weliswaar om kleine wijzigingen, maar bij elkaar hebben ze wel invloed op het speelveld.”

“Daarnaast kunnen uitzendbureaus in fase A niet meer werken met weekcontracten”, vervolgt de Brisker-jurist. “Uitzendkrachten moeten na een eerste contract steeds contracten met een duur van minimaal 4 weken krijgen, wat meer risico oplevert voor uitzenders. Uiteindelijk zijn dit wel positieve ontwikkelingen. De geharmoniseerde cao zorgt voor veel duidelijkheid. Zaken die vrij te interpreteren waren, liggen nu helder in regels vast. Verder creëert het een eerlijker speelveld, want uitzendbureaus kunnen niet meer concurreren op arbeidsvoorwaarden.”





Noortje Hendrikx is commercieel directeur van 'Brisker Group-dochter' Tentoo. Wat vindt zij van de cao-wijzigingen?

Er is een nieuwe CAO voor Uitzendkrachten, wat is jullie eerste gedachte?

Noortje Hendrikx – commercieel directeur Tentoo: "We zijn blij met de harmonisering van de CAO voor Uitzendkrachten. Brancheorganisaties ABU en NBBU geven met dit mooie resultaat een duidelijk signaal aan de Nederlandse overheid: flexkrachten zijn belangrijk en hebben recht op minimaal dezelfde waardering en beloning als vaste krachten."


Hoe draagt de nieuwe cao hieraan bij dan?

"Een flexibele schil is voor veel bedrijven van groot belang. De cao zorgt met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden dat het het uitzendcontract ook voor de flexkracht zelf een nóg interessantere optie wordt. Hopelijk pakt het kabinet dit signaal op en ziet het dat onze branche het beste voor heeft met de flexkracht."


ABU-voorzitter Jurriën Koops zegt het volgende over de cao: “Het is een cao met een investering in kwaliteit en de waarde van uitzendwerk die past bij de ambitie van ABU.” Hoe zie jij dit?

"Daar denken we er net zo over. De nieuwe cao is een duidelijke investering in kwaliteit, waarbij de waarde van uitzendwerk nog duidelijker wordt. Niet alleen voor de uitzendkracht, maar ook voor werkgevers die werken met een flexibele schil in hun personeelsbestand. De discussie waarin de aversie tegen het flexibele contract en de hosannastemming over het vaste contract groeien, wordt met de nieuwe cao hopelijk wat minder verhit."


"Door in te zetten op de belangrijke rol van de flexibele schil met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden wordt het uitzendcontract een nog interessantere optie."
"De discussie waarin de aversie tegen het flexibele contract en de hosannastemming over het vaste contract groeien, wordt met de nieuwe cao hopelijk wat minder verhit."

Hoe bedoel je dat?

"Het ene is niet beter is dan het andere. Als iedereen een vast contract heeft en het ontslagrecht versoepelt, hoe zeker ben je dan nog als werknemer?"


Wat betekent dit voor jullie dienstverlening?

"Onze juristen brengen nu in kaart wat de cao-wijzigingen exact betekenen voor onze dienstverlening. We zorgen ervoor dat klanten er zo min mogelijk van gaan merken."


Worden klanten nog geïnformeerd over de belangrijkste zaken?

"Ja, dat doen we via mailings en bijeenkomsten. Tijdens de Up to Flex-bijeenkomsten vertelden we onze klanten wat het betekent voor hen. Voor iedereen die er niet bij kon zijn hebben we een overzichtsdocument met alle belangrijke informatie en meest gestelde vragen."



a Brisker company

Tentoo vormt samen met Holland Employment Experts (voorheen Holland Payroll), Nextpayroll, Pay for People en Smart Services de Brisker Group, voorheen bekend als Pay for People Group. Brisker Group is een full-service HR-dienstverlener. Als specialist in flexibele arbeid ondersteunen wij organisaties met payroll-oplossingen en backoffice-dienstverlening.