Ontwikkeling 1:
De digitale revolutie
De Vierde Industriële Revolutie is inmiddels een feit. Komende jaren krijgen we op alle vlakken te maken met technologische vernieuwingen die een enorme impact zullen hebben op ons dagelijks leven. Op hoe we leven, wonen én werken. Ook de arbeidsmarkt en het HR-beleid zullen onvermijdelijk sterk veranderen. Dat vraagt van bedrijven in alle sectoren een enorm aanpassingsvermogen en van uitzendondernemers in het bijzonder. Een grote uitdaging maar ook een kans om je als intermediair te onderscheiden binnen de snelveranderende flexmarkt.
Ton Sluiter: ‘Digitalisering heeft altijd voordelen’
Met een rijk arbeidsverleden in de uitzendbranche is Ton Sluiter met recht een expert te noemen. In zijn huidige functie als manager Data & Innovatie bij Intelligence Group vroegen we hem naar zijn visie op verdergaande digitalisering en de effecten die dit op korte en lange termijn heeft op de flexbranche. “Zoals met alles, heeft ook de verdergaande digitalisering meerdere kanten. Vanuit arbeidsmarktperspectief wordt vaak gefocust op het dreigende banenverlies. Logisch, want veel mensen hebben door automatisering hun baan al zien verdwijnen. Daar tegenover staat dat nieuwe ontwikkelingen ook werkgelegenheid creëren. Al is hiervoor wel her- en omscholing nodig en zal het even duren voor vraag en aanbod in balans zijn. Ik voorzie daarbij een grote rol voor uitzendbureaus, want dat zijn toch de grote opleiders van Nederland. Zij zien de potentie van mensen en zijn, meer dan werkgevers, bereid te investeren in de ontwikkeling van uitzendkrachten. Intermediairs zijn vaak een soort van spelersmakelaars op de arbeidsmarkt.
“Goede software is in ons vak inmiddels een hygiënefactor geworden.”
Vanuit mijn rol als data- en innovatiespecialist kijk ik vooral naar de toepassingen van nieuwe technologieën en de voordelen die te behalen zijn. En dan heb ik het niet zozeer over software. Goede software is in het vak inmiddels een hygiënefactor geworden. Een serieuze intermediair kan niet meer zonder een goed, geïntegreerd softwarepakket waarbij alle informatie in één omgeving beschikbaar is. In dit licht bezien, biedt digitalisering altijd efficiencyvoordelen. Niet in de laatste plaats omdat ook het verloop in de uitzendbranche hoog is en je als intermediair zo continuïteit waarborgt. Biedt men in de uitzendbranche veel mensen een opstap naar vast werk, intercedenten gebruiken hun werk vaak ook als opstap waardoor het verloop hoog is. Door te investeren in een goed informatiesysteem gaat opgebouwde kennis niet verloren.
“Algoritmen zijn een goede manier voor selecteren.”
De toegevoegde waarde van intermediairs ligt in het maken van de juiste match en dat gaat beter als je beschikt over relevante data. Als je weet hoe je specifieke kandidaten kunt bereiken, welke (sociale) media zij gebruiken, wat zij belangrijk vinden in werk en welke factoren van invloed zijn op hun loyaliteit dan is het makkelijker keuzes maken en je strategie bepalen. Op basis van relevante data kun je een algoritme bouwen waarmee je goed kunt voorselecteren. Het ‘echte werk’ begint daarna eigenlijk pas. Maar je doet jezelf tekort als je waardevolle data, waarover je al beschikt, niet strategisch in te zetten. Uit een van onze onderzoeken is gebleken dat succesvolle recruiters in hun recruitmentproces actief gebruik maken van arbeidsmarktdata zoals Google (67%), DoelgroepenDashboard van Intelligence Group (54%) en LinkedIn Talent Insights (42%). Doe er dus je voordeel mee.”
Ton Sluiter is Manager Data & Innovatie bij Intelligence Group
3 belangrijkste tips
Investeer in goede, veilige, geïntegreerde software en leid personeel op
Maak gebruik van bestaande technologieën en blijf jezelf vernieuwen
Zie de meerwaarde van technologische ontwikkelingen en gebruik ze in je eigen voordeel
Oplossing Pay for People
Pay for People doet er alles aan om klanten te ontzorgen. We denken mee en komen liefst al met een oplossing nog voordat een probleem zich goed en wel heeft aangediend. Zeker als het gaat om digitalisering loopt Pay for People al jaren voorop. We waren de eerste in Nederland met een volledig in eigen beheer ontwikkeld backoffice-systeem, en nog altijd proberen we zoveel mogelijk voor de muziek uit te lopen. De Vierde Industriële Revolutie biedt de uitzendbranche verschillende kansen. Vooral op het gebied van digitalisering en optimalisatie van processen valt veel winst te behalen. Maar er is alleen echt sprake van winst als de investering opweegt tegen het resultaat. Dat is het moment dat wij om de hoek komen kijken. Wij hebben het meeste werk namelijk al gedaan zodat jij er de vruchten plukt. Unieke portal Bij Pay for People werken we met flexibele, betrouwbare en gebruiksvriendelijke software. En omdat het onze eigen software is, zijn we niet afhankelijk van derden voor updates en aanpassingen. Onze software houdt rekening met specifieke groepen werknemers, subsidies en belastingregelingen. En je kunt overal en altijd bij je gegevens. Via onze portal heb je 24/7 toegang tot je eigen informatie en alle kennis die wij beschikbaar stellen. Denk aan alle wet- en regelgeving, publicaties en natuurlijk onze digitale leeromgeving Academy for Flex. Hoogste beveiligingseisen Met zo’n 500 intermediairs in ons klantenbestand, kunnen we geen risico’s nemen met de veiligheid van onze systemen. Dagelijks werken we met vertrouwelijke gegevens van klanten, opdrachtgevers en flexkrachten. Onze IT-specialisten stellen dan ook alles in het werk om te zorgen dat al onze software en applicaties altijd voldoen aan de hoogste beveiligingseisen. Jouw bedrijfsinformatie is in veilige handen. Nieuwe ontwikkelingen Technologische ontwikkelingen bijhouden is een dagtaak op zich. Als uitzendondernemer heb je daar vaak helemaal geen tijd voor. Daar hebben wij alle begrip voor en doen het daarom graag voor je. Wij testen graag nieuwe ontwikkelingen en zetten ze, als het even kan, naar onze hand zodat onze klanten er ook optimaal van profiteren.
Timo Rijsdijk - Commercieel manager Pay for People